Kollektivtrafik

Jag har lärt mig att det finns många typer av tågtrafik i Japan. Här i Kobe finns Shinkansen, ett snabbtåg som går genom hela Japan och är väl ungefär som SJ i Sverige och som man åker med längre sträckor (från Tokyo till Kobe tog det runt tre timmar). Sen finns det det tåget jag åker med till skolan, det ser ut som en blandning mellan tåg och tunnelbanetåg och det finns massa olika linjer att åka med och det går både expresståg (som bara stannar på de stora stationerna), semi-express (som hoppar över de små men stannar fler gånger än expresstågen) och så finns det lokala tåg som stannar vid varje station. Det gäller att se till att man inte råkar hoppa på ett expresståg när man ska hem för då åker jag förbi min station! Sen finns det JR (Japan Railways) pch det känns lite mindre än det jag åker med till skolan och är lite billigare, men går lite långsammare och stannar oftare. Vi brukar åka med JR på helgerna om vi ska någonstans.

Edit: JR-stationen i Rokko


Sen finns det Subway som är som de flesta tunnelbanor, man ser inte särkilt mycket av naturen... De flesta japaner sover, mailar eller lyssnar på musik på tåget och vaknar ofta precis när tåget kommer in på den stationen de ska av. Fast en gång när jag skulle hem från skolan satt det en man och sov i samma tågset när jag klev på och det var ändhållplatsen, så han åkte tillbaka dit han kom ifrån (jag vet inte om man ska väcka folk eller inte...) och en gång på helgen när vi åkte på tunnelbanan och klev på på en ändhållplats satt det en kille i skoluniform och sov och när tåget körde iväg sprang hans kompisar (?) utanför och filmade med mobilen...

Det finns faktiskt speciella "Women Only" vagnar men jag har som tur är inte känt det nödvändigt att välja dem. Och det respekteras faktiskt, iallafall på de tågen till skolan, på JR-tågen händer det att det sitter en eller två män där (där är det bara "Women Only" speciella tider på morgonen och kvällen).

Biljetter köper man i automater på eller utanför stationen och de större stationerna har stationsnamnen skrivna med bokstäver under kanjina på kartorna, men automaterna är bara på japanska vad jag har förstått. På kartan står den summan det kostar att åka till en station (t.ex. Sakura Shukugawa 170 yen) och så lägger man i det i automaten och trycker på knappen med 170 på så har man sin biljett! När man går igenom spärrarna stämplas ett hål i biljetten och när man är framme stämplar man ut och biljetten försvinner in i maskinen (de första gångerna förväntade jag mig att den skulle åka tillbaka upp, men det gör den inte om det är en envägsbiljett).

Jag har åkt buss några gånger med och man går på i mitten och betalar när man går ut hos föraren. Det kostar 200 yen (ca 17 kr) för vuxna oavsett om man åker två stationer eller 10 och 100 yen för barn (8,50kr) och man lägger mynten i en automat så föraren behöver inte hantera pengar.

Jag gillar att åka tåg och som tur är åker jag inte med de mest trafikerade linjerna på min väg till och från skolan. Okaasan har berättat att JYDA (organisationen här i Japan) föreslog en skola i Osaka för mig som ligger ca 20 min bort men då hade jag fått stå tryckt mot en fönsterruta 40 minuter om dagen, nu får jag nästan alltid sittplats och det är inte särkilt många som behöver stå upp. Jag har väntat på några klasskompisar på den stora stationen Shinkaichi och det är ganska kul att se när ett tåg kommer in på stationen och alla rusar ut för att hinna med sitt anslutningståg.

Edit: JR tågen är inte så fulla på helgerna...


Med alla tåglinjer som går kors och tvärs måste det vara jätteirriterande att köra bil för bommarna som fälls ner för tågen som går typ var tionde minut i båda riktningarna... Och det verkar inte finnas någon högerregel heller, det är bara att köra på och hoppas att de andra stannar i tid...


Kommentarer
Postat av: Sebastian

Haha, fan va bra att lämna sin kompis på tåget och sen filma. Det hade jag också gjort!

2010-11-09 @ 18:37:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0