Lovdagar

Hej allihop!
Det är så kul att det är så många som har tagit sig tid och läsa bloggen! Det motiverar mig att fortsätta!
Glöm bara inte att skriva vem kommentaren är från så att jag vet, hittills är det bara en anonym som har kommenterat och vill se mera bilder, who are you? Jag har fixat lite i bloggen och gjort mer stycken, hoppas att det är lättare att läsa nu ;)

Tidigare hade jag fått en lapp av min lärare där jag bads att vara med på ett internationellt utbytesmöte i söndags kl 15:50, och när jag dök upp där vid halv fyra var det ganska ödsligt... I lärarrummet satt min lärare (jag vet inte riktigt vad som är mest konstigt, att höra musikklubben öva på samma slinga de övar på på morgonen varje dag eller att det var typ fyra lärare som jobbade halv fyra på en söndag?) och såg väldigt förvånad ut över att se mig. Det visade sig att mötet hade varit mellan 8.45-14.00 och med tanke på att det är en timmes resa enkel väg och väldigt regnigt den dagen kände jag mig lite paff (fast inte sur, jag hade ju ändå inget annat att göra). Min lärare bad om ursäkt en massa och jag fick en KitKat med puddingsmak och en chokladbit med riskakesmak så jag var nöjd ändå! För att gottgöra mig körde hon mig ända hem så jag slapp gå i regnet, det var ganska skönt :)

Okaasan har köpt två häften till mig för att jag ska träna på kanji, det är typ sådana där som finns i Sverige ("Träna klockan" "Räkna" m.m) som jag gör några sidor i varje dag, det är både att skriva kanji och hur man läser ut dem, de flesta har flera olika ljud beroende på sammanhanget så det är mycket att hålla reda på! 

På måndagen hade skolan jubileum (fast vet inte riktigt hur många år sedan den startade) och då fick vi vara lediga från skolan vilket var skönt eftersom jag hade varit där både lördag och söndag. På eftermiddagen åkte jag till Misako-sensei och pluggade japanska, hon har världens sötaste hund! Jag ska bara klura ut hur man för över bilder från mobilen till datorn så ska jag visa en bild! Han ser ut som en akita-hund fast i en mindre version (Shiba Inu tror jag att rasen heter).

I onsdags var det röd dag (Culture Day) och ledigt från skolan igen! Och jag var hos Misako-sensei igen och pluggade. Vi pratade lite om den nya Harry Potterfilmen och förhoppningsvis ska jag och Miyuki kolla på den tillsammans! Det ser jag verkligen fram emot! Här är det premiär den 19 november, är det samma i Sverige?

I torsdags efter skolan gick jag till skolans engelskaklubb, där hände det inte så mycket men de var väldigt trevliga! De två som var med i Speech Contest var där och de känner jag lite eftersom jag har varit med och kollat när de övat på sina tal och pratat lite med, men förstaårseleverna hade jag inte sett. Just då hade de inte planerat något så förstaårseleverna fick gå om de ville och jag och de andra andraårseleverna stannade kvar och väntade på två andra som skulle komma lite senare. De försökte prata engelska med mig och jag försökte prata japanska, det funkade ganska bra och det var väldigt kul!

Jag är ganska stolt över att jag fixade att köpa ett tre-månaders tågkort alldeles själv utan något missförstånd :)

På fredagen blev jag väldigt glad över att inse att jag faktiskt kunde hänga med lite i naturvetenskapen (?) när läraren pratade om rent vatten och sopor! Det går framåt! I slutet på dagen hade vi klassamling och då fick jag en skoluniformscardigan att låna! Innan har jag bara haft västen och nu när det har börjat bli lite kallare är det inte så praktiskt... Nu när det börjat bli höst här har jag insett att skolan har inget som helst temperaturreglerande system! Det enda som finns är en lite fläkt längst bak i klassrummet man kan stå under om man är svettig, nu har alla börjat ta med sig filtar att ha runt benen på lektionen och extra cardigans under skoluniformen. Dock är det vissa som fortsätter med att rulla upp sina kjolar och gnäller om att det är så kallt... Själv drog jag på mig strumpbyxor och strumpor så fort den första blåsdagen kom och har fått låna en magvärmare (fast jag använder den som rumpvärmare). Här hemma är det också ganska kallt, men vi har iallafall airconditioner/heater som man kan slå på ibland.

På lördagen åkte jag till Misako-sensei på förmiddagen och pluggade, på eftermiddagen mötte jag Su-chan och Yuka och vi åt lunch tillsammans! Det var första gången jag träffade kompisar utanför skolan så det var jättekul! Vi gick till en jättebillig restaurang (inte McDonalds!) och åt, jag köpte pizza för 35 kr! Vi tog Purikura tillsammans (en fotoautomat som skriver ut korten som kilsermärken). De har riktigt bra ljus i automaten och måste ha något slags filter på för man får jättefin hy och väldigt markerade ögon... Önskar att det hade det i provhytterna i Sverige...



När man har tagit klart korten går man till en display där man kan skriva med 100 tusen olika färger, former, det finns stämplar och ramar som man lägger till innan korten skrivs ut. Det finns så mycket att jag inte vet vad jag ska göra så jag lämnar över det till någon annan. Men datum och plats är väl ett ganska säkert kort...

Sen åkte vi till stadsdelen Sannomiya och kollade i massa affärer och gick till ett GameCenter. Det är typ som spelhallen på Liseberg och med flera våningar, både med enarmade banditer och biljardbord och dansmaskiner. Vi körde ett trumspel, det är ungefär samma princip som Guitar Hero fast man slår i mitten/på sidan av en stor trumma i takt till animelåtar eller J-pop (japansk pop). Sen körde vi ett racingspel fast det blev något konstigt för alla vann! Det fanns ett airhockeybord och jag körde ensam mot de två och vann med 2-11, haha!

Sedan gick vi till en affär som hade hur mycket manga och anime som helst, och en massa grejer som hörde till serierna (One Piece-pennor, matlådor, godis, skrivblock, handdukar m.m). Det var jättekul att gå runt där och kolla, jag önskar att jag hade läst hälften av serierna! Jag hittade en liten tågkortsficka med One Piece och fick gratis bokmärken till :)



Idag är det mer shopping som står på schemat och vi ska äta okonomiyaki hemma hos obaasan och ojiisan (mormor och morfar)!

Fortsätt kommentera så ska jag bli bättre på att lägga in mer bilder! :)

Ha det så bra alla! :D

Kommentarer
Postat av: Louis Sandberg

Tjoo, hur har du det? Harry Potter har premiär här den 17 nov, innan var det också den 19 men de har flyttat fram den :D längtar såå mkt efter den hihi, ha det bra :)

2010-11-07 @ 12:20:21
Postat av: Sebastian

Döbra med Purikura. Det vill jag också fixa. Som Keitaro i Love Hina. :D

2010-11-09 @ 18:39:46
Postat av: Lars Dannstedt

Kan du inte hålla en grundkurs för oss vid tillfälle och lära oss mer om kanji, katakana, hiragana,....

Vilka gulliga namn på mormor (obasaan) och morfar (ojiiisan)! Morfis får klar konkurrens!

Kram/Mormor Basen o Morfar Ojsan

2010-11-09 @ 21:40:41
Postat av: ica

wow, du är så modig som flyttat till Japan! Herregud, MER BILDER :D

keep up the spirit

2010-11-15 @ 17:37:23
URL: http://billiebob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0