Äntligen!

Nu är jag framme! :D


Jag flög från Landvetter till Wien och väntade i fyra och en halv timme på flyget till Tokyo, men jag hade böcker med mig att fördriva tiden med. Jag blev väldigt imponerad av flygplanet! När jag kom in såg jag bara skärmen som brukar sitta längst fram i varje rad och tyckte den var lite väl liten, men sen såg jag att på varje stolsrygg satt en liten skärm och en "fjärrkontroll" under. Man kunde bläddra mellan olika kanaler där filmerna visades om och om igen! Jag kollade på Shrek 4 och Sex in the City 2 medan de bredvid mig kollade på Karate kid (den nya).
När jag gick av planet var man tvungen att fylla i en blankett så att de skulle vara säkra på att man inte hade med sig farliga saker och var man skulle bo när man var i Japan. Kön till passkontrollen var riktigt lång och de tog både kort och man fick lämna fingeravtryck.

Jag mötte min kontaktperson som skickade min resväska till min värdfamilj och sen åkte vi till kontoret för organisationen i Japan. Efter lunch skulle jag på sightseeing i Tokyo och med mig följde en kille som inte kunde särskilt mycket engelska. Vi åkte till Harajuku och gick längs med den största gatan med massor av affärer! Det fanns så mycket att det var omöjligt att veta var man skulle gå in! Sen åkte vi till Shinjuku och gick till en stor skivaffär och kollade, och sen till Tokyo Government Building som var 45 våningar hög och kollade på utsikten. Dock var det regningt och dimmigt så man kunde inte se så långt...

Vi åkte tillbaka till kontoret och gick sedan till en sushibar med rullbandssushi! Antingen plockade man från rullbandet eller så ropade man till kocken vad man ville ha och så gjorde han det! Jag provade bläckfisksushi, kommer inte göra det igen... När man var klar räknade de ihop tallrikarna för att skriva notan.

Jag sov på ett vandrarhem/hotell i ett fyrbäddsrum, jag hade hoppats att jag kunde få ett eget rum... Jag var så förkyld att jag måste ha snarkat något fruktansvärt... Dock var det bara en natt...

På morgonen åt jag frukost med min kontaktperson (vitt bröd och juice...) och sen var vi på kontoret och gick igenom regler de hade. Jag fick skriva hur man skulle vara en bra utbytesstudent och vad man kunde hjälpa till med, och när Manager Hayashi läste vad jag hade skrivit skrattade han och sa at det var för bra och som taget ur en bok... Jag har ju läst så mycket om att man ska vara artig och hjälpa till med hushållet och så bredde jag på lite extra för att inte vara för oartig....
Vid lunch åt vi med de tre "cheferna" på restaurang och det var lite nervöst, jag ville inte vara oartig och göra något fel...

Vi hade lite tid innan tåget skulle gå till Kobe så jag och min kontaktperson (Natsuko) gick till Kejsarens hus/slott och jag tog lite foton.



Tåget till Kobe tog ca tre timmar och när jag kom fram möttes jag av min värdmamma (maamaa) och lillasyster (Miyuki). De hade gjort en lapp där det stod Lina på som Miyuki höll i, jättegulligt!
De bor i en lägenhet och ingången ser väldigt flott ut! Jag trivs bra! :D



Jag hoppas jag kan skriva mer sen och berätta om helgen!
Ha det bra! :D

Kommentarer
Postat av: Pappa och mamma

Tack för resebeskrivningen och de fina bilderna! Härligt att höra att det gått så bra och att du trivs!

Det förvånar oss inte att du fick den kommentaren från Manager Hayashi, noggrann har du alltid varit :-)



Din värdmamma ser snäll ut och din nya lillasyster verkar jättegullig, hälsa dem så mycket från oss att vi är glada att de tar hand om dig!



Stora kramar från dina stolta och glada föräldrar!



PS Ella hälsar också (Aron sover fortfarande)

2010-10-03 @ 10:34:01
Postat av: Camilla K

Åh allt ser helt underbart ut! Hoppas att alla är snälla mot dig, och glöm inte att uppdatera snart igen!:D

Lycka till!

/Camilla

2010-10-03 @ 11:34:48
Postat av: Jonnyboy

Ser asballt ut Lina :P Kul att resan gick bra! haha, du måste berätta mer för mig om den japanska skivaffären nån gång xD

2010-10-03 @ 11:37:47
Postat av: Denise

Fyfan vad coolt lina!

Är både stolt och avundsjuk samtidigt haha, lycka till!

2010-10-03 @ 13:34:53
Postat av: Linda

Vad skönt att resan gick bra. Vi ser fram emot att läsa mycket om dig och Japan här :) Snart ska vi till Jeanette och äta söndagsmiddag...du ska ju vara med här och inte på andra sidan klotet ;) Ha det bra och take care!

2010-10-03 @ 15:03:52
Postat av: Anita Lars Dannstedt

Vilket äventyr att komma till Japan. Att resan har gått bra,att du har fått en trevlig värdfamilj, att du redan har hunnit kompletera din klädsel med nya skor. Sköt väl om dig!!Kramar från mormor o morfar.

2010-10-03 @ 15:49:56
URL: http://linasjapan.blogg.se/
Postat av: Stefan aka Canadaboi

Tja Lina! Kul att du verkar trivas i ditt nya hem också, ser fram emot att med viss avund läsa mer om ditt Japanska äventyr, när du kommer hem vill jag veta alla places to be för mina egna framtida Japanska äventyr!



Take care, have a blast!

2010-10-04 @ 05:35:51
Postat av: Annie Rosen!

Åååå Lina! Avundsjuk som tusan! Ser helt fantastiskt ut, skönt att din resa gick bra, uppdatera och informera oss om mer härligt! Puss puss

2010-10-04 @ 17:40:27
Postat av: Inge Karlsson

Hej Lina!!

Så kul det ska bli att följa dina strapatser i Japan.

Goa hälsningar från Inge-Anita-Annie-Wilma

2010-10-04 @ 18:35:02
Postat av: Staffan med familj

Hej Lina,

Spännande med en blogg! Du vet att du ska göra en ordentlig research inför vår resa i framtiden;-). Om du ska till Tokyo igen så säg till. Vi har ju flera vänner där som vi vet du kan hälsa på och bo hos.

Hälsningar från oss på Skogagård, inklusive killarna i hagen. (Leppe fick en ny sko igår äntligen, hittade en ny hovslagare som är jättebra.)

2010-10-06 @ 09:20:36
Postat av: Elisabeth

Hej Lina !



Vad skönt att allt verkar så bra. Vi saknar dig redan och Leppe verkar gå och titta lite extra efter dig. Sköt om dig och njut av att vara i Japan. Stor kram / Bettan och Leppe

2010-10-06 @ 13:52:08
Postat av: Sofia Fridlund

Hej Lina!

Tack för att du skriver denna blogg, så att dina nära & kära får lära sig lite om livet i Japan. Din familj verkar bra och det är skönt att du äntligen är på plats! Kramar från fam. Fridlund

2010-10-08 @ 19:08:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0