Familjen

Jag bor i Kobe hos familjen Oka med okaasan (mamma) Kazuko och imoto (lillasyster) Miyuki. Dottern Miwako är utbytesstudent i USA så när jag är här får jag låna hennes rum och typ alla hennes grejer. Okaasan är hemmafru, hennes man är död och de har ett litet buddisktiskt altare ovanför TV:n med en minnesplatta över honom. Okaasan berättade igår att hon gifte sig när hon var 19 år i en vit kinesisk klänning och fick Miwako när hon var 22. På helgerna kommer hennes pokjvän Uo-san och bor här och som frukost äter vi en slags brunch (lagad mat) och under veckorna är det cornflakes och mjölk som gäller (inte min favvo direkt). Min värdmamma är väldigt snäll och hjälper mig mycket med att lära mig japanska, varje kväll läser jag ett stycke ur tidningen för henne (det känns som att jag är fem år, det går så himla stappligt!) och skriver en kort dagbok på japanska om vad jag gjort idag och lär mig då ett eller två nya kanji. På kvällen har hon spelat in japanska barnprogram som jag kollar på för att öva, men jag fattar ändå inget... :P

Okaasan har en kompis som är japanskalärare och som har varit här två gånger och hjälpt mig, vi har övat på grundläggande grejer och lite hörövningar (jättesvårt!). Jag behöver bara betala parkeringen och lite bensinpengar för detta så jag är jätteglad! Fast parkeringen är dyr här i närheten, en timme på dagen kostar ca 35 kr...

 

Det här är Mimi-chan, familjens kattunge :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0