Första veckan

Hej alla och tack så mycket för alla snälla kommentarer! Nu har jag varit min första vecka i skolan och det har gått bra! Alla är så snälla och hjälpsamma! Det finns 1000 olika grejer som jag vill skriva om, hur allt är annorlunda här och visa hur det är. Jag tror jag ska göra olika inlägg om varje sak som skola, Kobe, familjen m.m. Säg gärna till om vad ni vill läsa om!

Det är väldigt svårt med språket, man känner sig rätt handikappad när man inte ens kan föra en normal konversation... Ofta förstår jag början av en mening men som avslutas med ett verb som jag inte alls fattar (det finns typ hur många verbböjningar som helst beroende på när det händer och vem det händer...). Japanerna kan inte särskilt mycket engelska och kan de det så är det det jag kan på japanska. Men det är ganska kul på engelskalektionerna när de ska översätta en text från japanska till engelska, ordföjlden är helt olika så resultatet blir ganska roligt :) Som tur är har skolan flera lärare som har studerat/bott utomlands som kan väldigt bra engelska och de har tillochmed en lärare från New York som bara har jobbat där i två månader och inte kan alls mycket japanska.

Det här är en bild jag tog när jag var i Tokyo, flera byggnader hade helikopterplatta (?!). Man undrar om de används?

Japp, det gröna är en helikopterplatta (eh?!).



Kommentarer
Postat av: farmor

2010-10-11 @ 14:18:48
Postat av: Farmor

Vilken trevlig första vecka. Lycka till i fortsättningen.

2010-10-11 @ 14:22:11
Postat av: Annie Rosen!

Aaaa!!! Fan Lina, kan man vara mer anvundsjuk?! Du verkar ha det himla bra där, fan sicken upplevelse, skriv om ALLT! Alla smaskiga detaljer, saknar dig! Rätt tomt i klassrummet utan dig, vi är ju typ knappt tip personer nu. Stora kramar från Sverige! Förresten hur är vädret i Japan har inte fattat det...

2010-10-11 @ 19:57:03
Postat av: Mormor och morfar

Kul att få dina rapporter! Vi lär oss nytt om Japan. Du är duktig på att beskriva hur det är när man dimper ner i en annan kultur och språkområde!

Vi ser fram mot nya rapporter!

2010-10-12 @ 20:10:02
URL: http://linasjapan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0