Mat!

Som jag har berättat innan har jag provar på rullbandssushi och det är jättegott! Förra veckan åt vi temakisushi ("handgjord sushi") då okaasan ställde fram ingredienser till sushi och så fick man rulla sina egna, vilket var väldigt smart! Jag gillade bäst krabba med majonäs. Jag har också provat udon (soppa med nudlar) och okaasan tycker att det är väldigt kul att jag äter nudlarna en och en (i Japan sitter man böjd över skålen och tar ett fång nudlar och sörplar ljudligt i sig) men det är så himla varmt! Vi äter mest fisk i olika former och inte särskilt mycket kött, men det är gott!

Varje morgon går okaasan upp innan mig (6.15) och gör min obento (matlåda) som jag ska ha med mig till skolan, den består oftast av ris med några slags stekta fiskbullar (lite svårt att förklara) och en liten påse med blandade kakor. Jag brukar spara kakorna och bjuda, annars blir det lite mycket sötsaker... På riset kan man hälla en slags topping med olika smaker, norii (sjögräs), fisk m.m. Det är riktigt gott! Då behövs ingen sås och det finns att köpa små enportionsförpackningar (jag har Hello Kitty!). Gottgottgott!

Jag provar allt som min värdmamma bjuder på (jag kan tillochmed trycka i mig sallad för de har så god dressing!) och har kommit fram till att förutom bläckisk är inte riskakor min favorit. Det är inte som de riskakor som finns i Sverige, torra och krispiga, utan det är ungefär samma konsistens som fiskbullar, fast mycket mycket segare. Jätteklibbigt! Jag har ätit "riskakebröd" och det var inte fullt så klibbigt och är nog det närmsta grovt bröd jag har kommit, det var riktigt gott! Idag åt vi nudlar med toufu, fläsk och musslor, och jag kan säga att musslor är inte heller på topplistan. Förra veckan hade vi det till frukost/brunch och de var stekta och då var det helt okej, men idag var de i en slags buljong och var lite mer mjuka.

Till maten dricker vi alltid kallt te, jag får med det till skolan och efter kvällsmaten dricker vi alltid varmt te eller varm choklad och så åker godisskålen fram, eller så får man lov att äta glass. Några få gånger i veckan har jag motstått, men ibland tar jag en glass fast det är en helt vanlig torsdag. Dock är portionerna inte lika stora här som i vår familj ;) Glassen säljs i små portionsbägare eller är som en chokladkaka med vaniljglassfyllning...



Nu har jag fått fast rosetten med! :D

Kommentarer
Postat av: Anita Dannstedt

Vi läser med största intresse,allt du skriver på din blogg. Intressant att få reda på japanskt vardagsliv. Kul att se dig i din skoluniform.(för det antar jag att det är.)Kram Mormor o Morfar

2010-10-21 @ 21:18:27
Postat av: Denise

Awesome! Är fortfarande jätteavundsjuk på dig.

Någon dag är det min tur, och detta är perfekt att läsa innan det!

Ha det så bra lina.

2010-10-23 @ 12:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0