Toalett och hygien

Om ni ska gå på en toalett i Japan, se till att ha med en egen handduk i väskan för det finns för det mesta inget att torka händerna med efter man har tvättat sig! På de flesta offentliga toaletter finns en västerländsk toalett och resten är japanska ("hål i golvet") och när vi är ute brukar okaasan se till att jag får gå på den västerländska. Men när jag var i Tokyo hade de en västerländsk toalett med alla möjliga funktioner (tvätt, värme, spolljud med mera) så det är olika överallt. Det bästa är när det är värme i sitsen, jag har inte vågat prova någon annan funktion... I skolan är de flesta japanska toaletter och jag har blivit mer villig att använda dem efter att ha varit med i städgruppen som städar toaletterna... De japanska toaletterna är det bara att spola av och skrubba lite med rengöringsmedel, och sen är det klart, men det västerländska blir inte så noggrant städad... Hemma har vi en väldigt avancerad toalett som fäller upp locket automatiskt, spelar upp ett spolljud när man sätter sig, spolar av sig självt och fäller ned locket när man går därifrån! Det sitter en liten display på väggen där man kan ställa in de olika funktionerna och en klocka så man vet när man behöver gå därifrån ;)

Efter gympan duschar man inte, vi byter om i klassrummet (jag vet inte riktigt var killarna går) och det är bara att köra 1700-tals varianten med parfym för att dölja svettdoften...

Det mesta är enportionsförpackat här så att man kan vara säker på att ingen har varit och tagit på det man ska stoppa i munnen, det gäller främst godis och kakor som är en och en i varje förpackning.


Kommentarer
Postat av: Marlene Green

Kära Lina! Vilken intressant resa du gör. Så modig du är. Karro hälsar att det skulle hon aldrig våga!!! Du får sköta om dig och ha det så bra. Det här fixar du.Om det är någon som gör det, så är det du. Jag följer din blogg då och då. Det är bara bra med oss här i Göteborg. Alla hälsar! Kram Marlene

2010-10-31 @ 12:42:05
Postat av: Anita Dannstedt

Kära LinaFina! Du lär os mer o mer om Japan o japanerna. Det vore roligt,att få komma som turist dit,för som utbytesstudent är det för sent.Jag skulle aldrig vågat göra det,när jag var i din ålder. För mig gick resan till Gbg - inte helt fel det heller.Kram mormor o morfar.

2010-10-31 @ 18:48:46
Postat av: Lars Dannstedt

Hej Lina, det verkar vara väldigt hög standard på toaletterna! Hål i golvet är ju det mest hygieniska! Har du inte träffat på att man inte får spola ner toapapper, utan lägga det i en särskild korg?

Kram/Mormor o Morfar

Postat av: -

kan du inte ta mer bilder :D typ på din skoluniform och klass kompisar eller nåt :) haha



2010-11-01 @ 10:20:43
Postat av: Lars Dannstedt

Håller med förgående inlägg. Din skoluniform verkar ju ha en väldigt snygg kravatt!

Kram Mormor o Morfar

2010-11-01 @ 18:01:43
Postat av: Jonny

Hål i golvet? Är det så illa som det låter? xD

2010-11-02 @ 11:26:46
Postat av: Anna

Hej Rina! Fick adressen av Sebastian, som var här idag på mitt jobb för att testa kebabpizzor. Mycket vi har att göra va...Så jävla roligt att läsa om vad du skriver! Känner rpecis igen mig!! Och de söta små rådjursdjuren i Nara... :) -först var de urgulliga, sen när de försökte äta upp mina byxor – not so much. Hoppas du har det super. Kram Anna!

2010-11-02 @ 14:14:19
Postat av: Denise

Oj, trodde faktiskt att japaner var väldigt, väldigt noga med sånt, hygien alltså. Mer noga än vad vi är.

Där ser man.

2010-11-02 @ 17:39:11
Postat av: Karlotta

Hej Lina!

Låter som att du trivs, även om det är tufft ibland. Jag har så gott som helst missat den här bloggen, men jättekul att läsa igenom allt!



Fattar inte själv att du pallar att verkligen vända upp och ned på livet, genom att i princip vända upp och ned på jordklotet.. haha. Strongt gjort!!



Ha det kanon! (Har du förresten provat nå mer med kommunikationerna? ;)

Puss och kram, Karlotta

2010-11-06 @ 15:25:51
URL: http://www.KarlottaWeijl.webs.com
Postat av: Sebastian

Varför vill man ha ett spolljud när man sätter sig? :) Har ni inte en sån talande toalett? Jag skulle prova tvättfunktionen. Låter renanden ;)

2010-11-09 @ 18:21:50
Postat av: toaklotter.se

asrolig sida som bara måste checkas in...

2011-01-20 @ 16:39:24
URL: http://www.toaklotter.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0