Utflyktsvecka!

Hej alla! Det har varit en ganska händelserik vecka! I söndags var jag, Miyuki och hennes mormor och morfar i Nara och kollade på tempel, det var väldigt intressant och kul! Vi åkte med en turistbuss och besökte först ett tempel som var rekonstruerat från 1300 om jag fattade det rätt, sedan åt vi mat på en traditionell japansk restaurang där vi satt på golvet och åt (inte min topp fem lista, ni anar inte hur slemmig efterrätten var! Det var genomskinligt slem med lite bönor och någon krydda som man blandade och åt med pinnar. Typ det konstigaste jag har ätit här), sen var vi på stadsvandring och fick gå in i ett traditionellt japanskt hus och en trädgård där det fanns flera jättestora spindlar! Jag har inte sett så mycket insekter här men de var större än de där hemma och svart-gröna. Sist skulle vi till ett ställe och kolla på shika, rådjur/hjortar, och jag trodde det var som en djurpark med inhängnader som man skulle gå runt bland men här gick de helt fritt! Man kunde tillochmed köpa speciella kakor och mata dem med! Fast om man gav mer än en bit till dem följde de efter en och ville ha mer, några tillochmed bets i kläderna. På samma ställe som rådjuren fanns ett jättestort tempel med en buddhastaty som var hur stor som helst! Det var riktigt häftigt! På hemvägen spelade jag och Miyuki Nintendo, jag fick prova ett matlagningsspel och när jag skulle försöka förklara vilket spel jag tyckte var roligast sade hon att jag var "omoshiroi"= rolig, intressant...

 

Som jag berättade innan har mina klasskompisar haft prov hela denna veckan så jag har inte varit så mycket med dem utan mest jobbat för mig själv. Jag har svarat på alla frågor och merparten av dem var frågor om mat, som vad vi äter i Sverige och vad som är min favoriträtt. På måndagen satt jag i ett rum intill lärarrummet och skrev på datorn, i en paus mellan proven kom några elever in och pratade med mig och två stannade kvar och hjälpte mig att få svaren någorlunda rätt! Sen när proven var slut trodde jag att vi skulle fortsätta schemat som vanligt och blev lite stressad eftersom jag inte visste var mina klasskompisar var, men efter ett mail fick jag veta att de hade slutat och var på väg hem! Så jag satte mig och pluggade lite och åt min obento i solskenet :) På vägen hem köpte jag Wonkachoklad! :D Det finns en butik i Sannomiya som säljer internationella matvaror och när jag och okaasan och Miyuki var där hittade jag den!


Dock har jag inte smakat den än så jag vet inte om det finns någon Golden Ticket...

Eftersom jag kom hem tidigare så gick jag och okaasan ut, hon visade mig Miyukis skola och lite andra platser i närheten, tillexempel ett tempel som ligger på vägen till tågstationen och hon visade hur man skulle be. Man slänger i en peng i en låda, skakar i ett rep som hänger ned framför öppningen i templet så att det rasslar, klappar två gånger i händerna och ber. Väldigt mysig atmosfär! Jag brukar ta den vägen hem nu om det inte är mörkt, då sade okaasan att jag skulle gå den upplysta gatan istället. När jag kom hem efter skolan i tisdags åkte jag och okaasan till en konstutställning och kollade, det var intressant! Dock var det inte några riktigt klassiska japanska målningar utan lite blandat, men i shoppen som fanns där hittade jag min nya förebild! Wakana Shiratani



Okaasan ville inte att jag skulle sitta hemma när jag fick eftermiddagen ledig så hon ordnade så att jag åkte till hennes väninna och pluggade japanska på onsdagen och torsdagen, jag tog JR själv och så kom Misako-sensei och hämtade mig vid stationen och ködre mig till hennes hus. Det låg en bit upp på ett berg och det var riktigta 90 graderssvängar! Creepy! Och det var ju inte heller breda vägar, två bilar fick precis plats i bredd om det inte var någon som gick på vägen... På onsdagen var det weird, på vägen från skolan till tågstationen mötte jag en kvinna som sade: "Hello there!" och började prata med mig och berättade att hon var amerikanska och jobbade som engelskalärare, fast inte på min skola (det är vanligt att eleverna går till en privat skola efter skolan för att förbättra sina betyg) och när jag gick från min station hem var det två amerikanska män som ropade "Hi!" och började prata med mig. De berättade att de var missionärer och mina inre varningsklockor började ringa (om jag nu har några sådana) och det kom fram att de var mormoner (tror jag) och ville att jag skulle komma till deras kyrka... Det kändes inte heeeelt rätt för mig...

På fredagen åkte vi på skolutflykten! Jag var med ett gäng där en av dem försöker prata ganska lättförstått och försöker förklara om jag inte förstår (vilket jag oftast inte gör...). Vi gick runt och kollade, först på ett universitet (vi gick förbi Kyoto University of Art!), ett litet tempel, lite affärer, ett större tempel och åt glass! Floden var jättevacker och Kyoto är jättefint! Man kunde köpa souvernirer överallt och det fanns helt klart mest mat att köpa hem! Och det går inte riktigt att förstå hur populärt te är, jag såg Pocky (kexpinnar) med grönt te-smak, Kit-kat med grönt te-smak och svart te-smak, det finns glass med grönt te-smak och toufuglass! (Jag har provat att dricka toufuvatten/mjölk, inte så gott som det ser ut!). Jag köpte grönt te-pudding hem till okaasan (jag fick smaka och det var faktiskt gott!) och en slags chokladdessert, det var små bitar av ris(?)deg och i mitten var det choklad.

 

Här posar vi när vi pausade lite, det är jag, Yuu och Arisa, Su-chan tog fotot.



Jag som posar vid floden (kommer inte ihåg vad den heter...). Här stannade vi och kastade macka ett tag, Mai filmade så jag har en lång film där vi går runt på stranden och letar bra mack-stenar...



Lite svårt att posa ensam... Men det var väldigt fint med bergen! :D

Igår var jag på en Speech Contest! Det var två tjejer från Suzurandai som var med och tävlade, det var jättekul att kolla på! Jag är väldigt imponerad, de hade övat in sina tal så att de kunde dem utantill och det var tvunget att vara under 5 minuter. Jag tog tunnelbanan helt själv (jag är väldigt stolt över att jag klarade att köpa biljett själv!)och mötte Wendy-sensei och Aiuo-sensei och så gick vi till skolan där tävlingen skulle hållas. De två första som började var jätteduktiga, den ena hade varit utbytesstudent i England så hon hade lite dialekt och det var många olika ämnen som de pratade om (det var fritt att välja). Vissa var väldigt nervösa så de tappade bort sig och gick över tiden, andra pratade väldigt lågt och vissa hade väldigt bra uttal. Det var en kille som satt i rullstol som var med, han var blind och rörelsehindrad och höll ett tal om sin dröm om att gå på universitetet och bli engelskalärare, det var väldigt rörande... Han kom på femteplats! När det var slut fick man ta en kopia på alla tal som man kunde läsa hemma, det är bra att ha när mina böcker tar slut ;)

Ha de bra alla!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack Lina för alla trevliga berättelser.Jag läser allt.Kram farmor.

2010-10-24 @ 17:21:11
Postat av: Sebastian

Var det Cooking Mama du och Miyuki spelade? :) Långt hår du har fått! Snyggt

2010-10-28 @ 14:15:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0