Januari

Hej alla!

Nu när jag läser igenom de två förra inläggen ser jag att de var ganska negativa och vill bara förtydliga att min värdmamma är otoligt snäll mot mig och tar hand om mig väldigt bra! Nu när jag har blivit lite säkrare i språket kan jag prata mer vilket har gjort våra konversationer mycket roligare och mer givande för både mig och min värdmamma! Och min värdmamma lagar världens godaste mat!

Nu ska jag försöka svara på lite kommentarer som jag fått :)

Filippa; Jag är 18 år och ska vara i Japan tills augusti, och jag har precis insett att i slutet på februari kommer jag att ha varit här halva min tid! Det känns jättekonstigt för det har gått så himla snabbt! Innan jag kom till Japan hade jag gått på Folkuniversitetet två terminer, och sedan månaderna innan tog jag några privatlektioner för att "komma in" i språket. Allt som allt motsvarar det ungefär 30 lektioner, och jag pluggade lite kanji innan (man skulle kunna 50 kanji, fast det var det ingen som kollade).

Denise: Utbytesorganisationen vill allra helst att man inte har någon som helst kontakt med folk från sitt hemland och rekomenderar att bara skriva brev till sin familj, detta är för att man helt och hållet ska gå upp i att prata japanska. Men de har nog fått ge vika en del eftersom jag tror att många använder dator så deras riktlinjer för datoranvändning är 2-3 gånger i veckan i 20 minuter varje gång.

Anonym: Nej, jag har inte fått några stipendier, jag sökte ett par med det var många stiftelser som hade som regel att inte ge stipendier till "High School Year".

Aron: Haha, jag har faktiskt sett den reklamen på TV innan, så den sänds faktiskt just nu ;) Alla gillar Svampbob här :P



Det här är jag och Yuka på juldagen! Yuka är min värdmammas brorsdotter och hon är väldigt söt! Dock lite svårt att höra vad hon säger så jag håller för det mesta bara med...



På jullovet var vi på ett akvarium, det var obaasan, ojiisan, Miyuki, Yuka och hennes syster Risa. Jag såg havet här i Kobe på nära håll för fösta gången och det var otroligt vackert! De sade att man kunde bada här på sommaren så jag hoppas att vi åker hit då!

Här i Kobe var det en stor jordbävning för 16 år sedan och i skolan hade vi en tyst minut för alla de som dog, och hemma har min värdmamma berättat om den dagen (hon bodde inte här då man det gjorde obaasan och ojiisan). Igår i skolan fick vi se filmklipp på hur det såg ut efteråt och pratade lite om hur en jordbävning uppstår. På kvällen när jag hade lagt mig för att sova vaknade jag av att hela sängen skakade! Det var en liten jordbävning som bara varade i ett par sekunder, men jag tyckte att det var väldigt spännande!

I nästa inlägg kommer lite bilder från Okinawa! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0