Julafton

Hej allihopa!
Tack för era kommentarer! Det lyser upp i tillvaron! :D
Idag är det julafton och vi hade också avslutning i skolan, det var inte lika kul som på Sture kan jag ju säga...

I söndags fick jag låna min värdmammas kimono och så gick vi till frisören och jag fick mitt hår uppsatt, det tog ungefär 40 minuter och okaasan lämnade mig ensam hos frisören under tiden, det var lite läskigt... Men det gick ganska bra, hon tyckte att jag kunde prata bra japanska! Sen gick vi till det närliggande templet och tog en massa kort! Det var väldigt trevligt! Men det var väldigt komplicerat att ta på sig kimonon, det fanns tusen olika snören som skulle knytas och sedan skulle allt få plats innanför "bältet". Jag sov med håret uppsatt och alla i skolan tyckte att det var väldigt fint!


Jag fick låna en kaninpäls att ha så att jag inte frös, men som tur var var det ganska varmt.















I måndags efter skolan åkte jag och min värdmamma till Osaka för att kolla in den tyska julmarknaden och efter lite omvägar hittade vi den till slut. Men den var ganska liten och gick väldigt snabbt att kolla igenom...





Men efter det gick vi till en affär som sålde Hayao Miyazaki-prylar och jag köpte en jättefin Totorofilt! Den har jag i skolan när det är lite kallt om benen :)

I tisdags var jag på yoga igen, det var väldigt skönt! I onsdags hade jag en lektion med Misako-sensei och när den var slut fick jag en julklapp av henne! Det var jättesnällt! Fast den hade passat lite bättre till min värdmamma (det var en lila pälskrage). Jag åkte direkt till Minatogawa och träffade några kompisar från skolan och åt yakitori (kycklingspett). Man betalade en gång och så fick man äta hur mycket man ville! De tar verkligen vara på hela kycklingen och det låter väldigt bra i praktiken, men att sedan äta det är inte lika gott... Som brosk och hjärta och annat...

Igår var det lovdag och jag var hemma, på eftermiddagen gick jag ut och handlade ett par vinterkängor och andra gympakläder. När jag kom hem kollade jag på den nya One Piecefilmen som har kommit ut här, Strong World. Jag säger som pappa; "Vad de kan hitta på!". Mycket bra film även om de pratade japanska så jag inte fattade så mycket...

Idag har det varit mycket trevligt i skolan, många hade med sig saker de hade bakat och bjöd, och många önskade mig god jul! Hemma tränade jag på japanska och sen blev det ganska jobbigt. Min värdmamma sade att jag måste plugga mer för att lära mig mer, hon jämförde mig med de andra utbytesstudenterna som hon hade haft och sade att jag var den som kunde minst japanska. Hon sade att de studerade runt åtta timmar om dagen och att jag bara kunde läsa texter för de som gick i andra klass. Jag blev väldigt ledsen över det och längtade hem ganska mycket då. Jag gick på en promenad och det kändes lite bättre, hemma sedan Skypeade jag med mamma, pappa, Aron och Ella och det kändes mycket bättre att veta att ni finns där hemma! I dag har varit den jobbigaste dagen hittills, men jag hoppas på att det kommer att bli bättre i morgon!

God Jul på er alla! Ät mycket pepparkakor och lussekatter och njut av att vara tillsammans med nära och kära!
Många kramar från Lina

Kommentarer
Postat av: ann

god jul kul att läsa din blogg stor bamsekram från mig

2010-12-24 @ 16:46:08
Postat av: Pappa och mamma

Vad fin du var i kimonon! Det är alltid lika intressant att läsa om dina upplevelser även om de inte alltid är positiva för dig. I morgon kommer det att kännas bättre och även om det inte känns så nu kommer du att ha nytta av detta någon gång i framtiden.

Många kramar från alla här, pappa, mamma, Aron, Ella, Pia, Inge, Anita, Annie, Wilma, Ola och Lisa

2010-12-24 @ 18:06:17
Postat av: Ola

Hej Lina!



Hoppas att julen i Japan är OK. Ta tillvara på tiden som utbytesstudent och, om du kan, bekymra dig inte så mycket över vad andra tycker att du ska prestera...



Stora JulKramar,



/Ola och Lisa

2010-12-25 @ 12:20:48
Postat av: Camilla K

GOD JUL Lina!



Ta inte åt dig kritiken, vi vet att du är en plugghäst och gör dit yttersta! ^^ Kämpa på och sug in Japan andan medan du kan!



Mvh Camilla

2010-12-26 @ 11:15:47
Postat av: Anita Dannstedt

Gott Nytt År Lina! Vilka fina bilder på dig i kimono o ny frisyr! Som vanligt roligt o intressant att läsa om dig o ditt japanska äventyr. Tråkigt med kritik speciellt, om man får den på julafton, som för oss är en så speciell dag. Det känns kanske bättre i dag,när du fått distans till vad din värdmamma sa. Man kan vända på steken o verkligen visa allt man kan. Skönt att ni har det varmare nu.Vi har -16gr.Brr! Nyårskramar från mormor o morfar

2010-12-29 @ 16:26:40
Postat av: Sofia

Gott nytt 2011 Lina!

Häftigt att få se dig i kimono, du är jättesnygg!

Bry dig inte om vad din värdmamma tycker, hon kanske tyvärr hade en dålig dag eller att det blev ett missförstånd i språket, kanske rena japanskan.....

Tusen kramar till en superduktig Lina. Ser fram emot nästa avsnitt.

(Hampus gillade att det finns One Piece-filmer)

2011-01-01 @ 18:09:06
Postat av: Danne

Urtjusigt med frisyren å allt, måste vara nice att få prova detta plagg ^^ Fin blogg som verkar ha massor med nyttigt och roligt att ge, (^_^) Här skall läsas, till hösten (2011) skall jag ta en semesterresa till det där annorlunda landet.



Mvh Danne

2011-01-25 @ 22:47:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0