Såhär i juletid...

Hej allihop!
Tack för alla kommentarer! Blir väldigt glad för allt ni skriver! :D Här i Japan har One Piece nummer 60 kommit ut senast jag kollade, men det finns flera specialböcker som One Piece Blue, Red, Green (tre olika böcker), One Piece Rainbow, One Piece Wanted och jag har sett en slags tidning som heter Shark med. Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad på böckerna för allt är inplastat så man får inte bläddra, men jag tror att serierna i specialböckerna är i färg. På min dator har jag japanska som snabbval så jag kan ändra från svenska till japanska och skriver ljudet (t. ex. k och i) och så ändrar datorn automatiskt det till ett tecken. Till exempel ki har många olika tecken så först kommer hiragana ki きupp, sedan det vanligaste kanjitecknet 気(man väljer i en lista genom mellanslag). Man kan ändra i en rullista om man ska skriva katakana också :)

I tisdags fick vi tillbaka lite fler provresultat (lärarna är jättesnabba med att rätta här!) och vi fick fin statistik på hur det hade gått. Jag var sist i fyra ämnen, men det var bara på biologiprovet som jag fick noll poäng, så det var helt okej! I engelska II blev jag 39: av 281 elever och på engeska Writing var jag 2:a av 31, så det är jag mycket stolt över! (I engelska Writing var det två prov som slogs ihop, på det ena provet fick jag 99 av 100 för jag hade stavat debut med ett e i slutet!). Provuppläggen är helt annorlunda här än i Sverige, jag ska nog ta och skriva om det i ett eget inlägg (det är princip bara att memorera meningar och fylla i saknade ord).



Efter skolan gick jag och min värdmamma till gymmet och provade yoga, det var väldigt skönt! Det var mycket avslappning men jag var ändå tröttare i kroppen än efter de två passen i söndags. Förhoppningsvis kommer jag att fortsätta träna!

I onsdags åkte jag till Misako-sensei och pluggade japanska och när jag kom hem hade jag fått ett julklappspaket från mormor och morfar! Jag blev mycket glad men väntar med att öppna det tills julafton :) I torsdags efter skolan hade vi klubbaktiviteter och vi städade ut engelskaklubbens rum. Det fanns så mycket skräp! Allt från gammal målarfärg till skrivmaskiner och radios. Så det blev ju en klar förbättring efteråt...

I går höll Wendy (lärare från New York) i den sista lektionen och hennes kompis från Tyskland var med och de berättade lite om Tyskland på engelska. Det var himla skönt att ha en lektion bara på engelska! Efteråt åkte jag och Yuka till Sannomiya och gick på Harry Potter! Den var sååå himla bra! Jag känner att jag måste läsa om alla böckerna, för de är så bra! Jag och Yuka hade jättetrevligt tillsammans och pratade om film och annat. Hon hjälpte mig att hitta varma tights, varma shorts och cardigan att ha på sig nu när det är kallare ute. Eftersom jag var på väldigt bra humör gick det också mycket lättare att prata och jag brydde mig inte så mycket om om det blev lite fel ibland, eller om det var ett ord jag inte kom ihåg för det gick bra ändå!

Biosalongen var väldigt stor om man jämför med Halmstads, och det var en hel del folk där, men heeelt knäpptyst! Det var inte ens någon som skrattade när det var kul! När filmen var slut tändes inte ljuset när eftertexterna kom, så man fick gå ut i mörkret och hoppas på att man inte lämnat något.

Idag har jag varit på gymmet och gått på en till yogalektion, nu var det en lite yngre tjej som pratade mycket snabbare och hade lite mer ansträngande övningar, men det var skönt ändå! 


Jag var ute på promenad med, det är fortfarande lite ovant med höghusen...

Jag är glad att jag inte har lika stor press på mig hemma att gå på universitet som här. I onsdags pratade jag med en kille på tåget från skolan som går i trean, han hade intagningsprov om 30 dagar och han var väldigt nervös, han sade att han hade ont i magen ibland och att han sov tre timmar varje natt... Detta var alltså en hel månad innan! Det är många som vet vad de ska jobba med eftersom man ska välja universitet nu, och min värdfamiljs äldsta dotter som är i Seattle nu ska bli engelskalärare, och det var därför hon åkte som utbytesstudent (nu är hon 16 år...).

En grej som förvånar mig mycket här är att man kan starta bilen utan att sitta i! Det har hänt att jag har gått förbi en parkerad bil som är tom och som plötsligt startar och så står ägaren en bit bort med bilnycklarna i handen. Lite freaky är det!

Hoppas ni har det bra därhemma! Jag försöker att inte tänka på hur mysigt ni har det ;) Jag får skapa mitt eget mys här hemma istället med japansk film och en massa sötsaker! :P

Kommentarer
Postat av: Ola

Hej Lina!



Vad kul det är att läsa om dig och dina äventyr! Är klart avis, Japan verkar väldigt spännande! Härligt också att du tar tillvara ditt utbytesår och inte blir för seriös med volleybollklubbar och annat!



Här i Hbg ligger snön djup och det är som vanligt full fart på Lisa, även om vi alla är förkylda för tillfället...



Stora kramar,



/O

2010-12-19 @ 10:52:49
Postat av: Morfar

Nu fick jag veta hur urvalet går till från tangentbordet! Tack Lina, du är verkligen pedagogisk!



Livet verkar ju hårt även för mäktiga företagsledare. På TV har man visat gråtande bankdirektörer som orsakat förluster för sina kunder. TV som skampåle!

2010-12-19 @ 22:06:37
Postat av: tobias

HEJ

Vad skönt att proven har gått bra att de är över. Här hemma är det mycket jobb och det skall bli skönt med lite ledighet. det skulle vara jätteroligt att höra lite om traditioner och hur en familj lever.

Lina vad du är bra som samlar på dig erfarenheter som du kan ha med dig på din resa genom livet. Om det känns jobbigt ibland får du tänka på hur avundsjuk jag är på dig som har fått denna möjlighet att få del av ett nytt land och deras liv.

Tindra är i en jobbig ålder ingeting som vi gör är bra men som tur är så växer hon väl förbi det oxå (hoppas jag)

stora kramar från oss i lindome

2010-12-22 @ 20:43:28
Postat av: Anita Dannstedt

Hej Lina! Skönt att vara hemma i Tuve igen efter Sydamerika-resan o 70-årsfirandet. Att kunna följa dig, när du lär dig o framför allt oss,om hur det är att leva i Japan. En unik chans,även om det kan kännas jobbigt ibland. Grattis till engelska resultatet!! Roligt att få känna,att det behärskar du bättre än många av dina klasskamrater. Yoga är skönt att pröva på.Vi hade det på jobbet på "den gamla goda tiden",när det fanns utrymme för det.Är Yoka en klasskompis eller din "lilla-syster"?

Många stora jul-kramar från mormor o morfar.

2010-12-23 @ 14:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0