Proven är över!

Hej allihopa!
Det är så kul att läsa era kommentarer! Jag blir väldigt glad!

Idag var den sista provdagen och nu framöver har vi bara fyra 40 minuterslektioner om dagen, så vi slutar vid lunch varje dag tills avslutningen (den 24 december). Det har varit skönt med lite ledig tid men när jag inte vet vad jag ska göra av den kommer lite hemlängtan. Men min värdmamma är bra på att hitta på grejer att göra och nu har vi kollat upp ett gym som har yogalektioner :)

Förra veckan postade jag lite julklappar och hoppas att de hinner fram tills julafton! I lördags följde jag med Miyuki och hennes mormor och morfar till gamecentret och spenderade lite tid. I gamecentren finns både "coingames" som på Liseberg där man betalar 100 yen för ett spel, och så finns det "medalgames" där man växlar in pengar mot "medals" som man spelar med. Jag har inte riktigt fattat vad "medalgamesen" går ut på, men man stoppar in dem och får tillbaka lite (vädligt svårt att beskriva hur det ser ut, men det är som en skyttel som puttar på andra medals som åker ner som man får tillbaka). Första gången jag såg "medalsgamesen" blev jag helt chockad, jag såg folk som hade bägare med medals som jag trodde var 100-yensmynt. När vi skulle hem körde Miyuki och obaasan en variant på gripklo-spel där man kunde vinna choklad och fick hela potten! Det var en massa små chokladbitar som jag med fick smaka :) Gottgott!

Efteråt åkte vi hem till obaasan och åt takoyaki, det är små bollar med bläckfisk i. Eftersom min värdmamma vet om att jag inte är så förtjust i bläckfisk hade de också takoyaki fast med ost. Man gör det i ett järn med en massa små fördjupningar i som man häller smet i (smakar ungefär som potatisplättar, fast utan potatis...) och där man sedan stoppar bitar av bläckfisk eller ost, vad man nu gillar. Efter en stund när ena sidan är klar vänds de med en liten pinne så att färdigt blir det som en liten boll! På det kan man hälla soja eller okonomiyaki-sås (vilket är väldigt gott!).

I går var jag, min värdmamma och hennes pojkvän på gymmet för första gången (det var vårt dagsprojekt, höhö). Vi provade lite olika maskiner, bland annat en som heter yoba (vilket är det japanska ordet för "rida"). Det var som att sitta i en sadel (det fanns till och med stigbyglar!) och som gungade fram och tillbaka med olika inställningar beroende på vad man vill träna. Det var ganska likt rörelsen som när man rider men man känner sig ganska fånig... Inte direkt någon ersättning för Leppe! Vi var med på ett pass som hette "Shape Up" där man hade varsin skivstång och tränade med, och efter det var vi med på aerobics. Själva passen var inte så jobbiga, men inne i lokalen var det så himla varmt att man svettades jättemycket och det var inte så behagligt... Det fanns en maskin som min värdmamma sade NASA använde, det var en platta man stod på som vibrerade i en minut (vibrerade jättemycket!) och som visst var hälsosam. Fast jag fattar inte vad den ska vara bra för. Kanske att vibrera fettet på plats där det inte syns?

Idag har jag gjort ett prov i japansk historia vilket jag fattade noll på, men alla frågor var "a, b, c" frågor så jag chansade lite hipp som happ. Jag försöker utveckla mina superkrafter och läser varje alternativ och känner efter vad som känns bäst i kroppen och försöker att inte tänka logiskt som "men det kan inte vara en fyra där för det hade jag ju på förra frågan, det måste ju vara lite variation". Vi får se om det funkar! Sista provet i engelska var också idag, fast detta var lite svårare än förra veckans för man skulle skriva vissa av svaren på japanska...

Idag fick vi också våra resultat på proven från den lördagen som vi gjorde prov på. Jag fick 9/100 poäng på klassisk japanska (med hjälp av ordbok) vilket gör mig till den 282:e eleven av 285. Det betyder att det finns tre elever som hade sämre resultat än mig, som inte kunde läsa några som helst kanji, så jag ser det som en big win. På engelskan fick jag 44/100 och blev den 15:e bästa eleven! Jag är mycket stolt! Med tanke på att en del svar krävdes på japanska och som jag inte skrev något på.

 
Yay!

Förresten, mina böcker som jag hade med mig är nu slut... Jag får läsa engelskaboken i brist på annat (snälla tomten, ge mig böcker i julklapp!)...

Andra saker som är annorlonda mot hemma är att det till exempel inte finns något rullband i affärerna så när man handlar packar kassörskan upp varorna ur korgen och scannar dem och packar ner dem i en annan korg som man får gå bort med till ett litet bord och packa ner sakerna i påsar. I skolan får lärarna lov att ta mobilen ifrån eleverna om de används under lektionen, det är ingen varning utan den ryker direkt. Men det är många som använder den ändå under bänken där läraren inte ser :P I skolan har verkligen ALLA en digital ordbok (denshi jissho), det är bara jag som använder en vanlig bok, och den digitala ordboken används både i engelskan och på jaanskalektionerna. Så jag blir expert på att slå upp saker och lär mig alfabetsordningen väldigt bra!

I vanliga affärer med asseccoarer och annat säljs "håltagningspistoler" som man kan köpa om man har lust att pierca sig, jag pratade med en tjej som precis hade gjort det och hon sade att i affärerna kostar en sådan apparat runt 700 yen (ca 60 kr) och att göra det på sjukhus som är det andra alternativet kostar 1000 yen (ca 85 kr). Hon hade gjort sina på sig själv (även de som satt högre upp än örsnibben) och det verkar inte vara särskligt vanligt med utbildade piercare. Dock är piercing inte alls lika vanligt som i Sverige, det mest vågade är nog att ha piercing högt upp på örat.

Jag har också fått lära mig lite olikheter i dialekter, här i Kansai-regionen pratar man annorlunda än om man hade varit i Tokyo (och som lärs ut i min lärobok). Till exempel är ordet för mormor och morfar obaasan och ojiisan, men min värdmamma säger obaachan och ojiichan, och ordet för "varför" är naze medan här är det många som säger nandee. Min värdmamma förklarade för mig att om jag hade bott i Tokyo hade de kanske använt frasen "Ska vi gå (tillsammans)?" (issho ni ikimasenka?) medan här är det bara "gå?" (ikoka?) om vi ska gå till en lektion tillsammans (det beror väl lite på vem man pratar till med, man pratar inte på samma sätt till en kompis som till en lärare).

Just det, igår var det om Nobelfesten på nyheterna och jag har väl aldrig varit så glad över att se kungen på tv! Och de visade till och med framsidan på Svenska Dagbladet där rubriken var "En glimrande festkväll" (vilket låter mer som en Afonbladets-rubrik). Det är trevligt att höra från Sverige lite!

Blev också påmind att det är lucia idag av blogg.se's framsida, hade inte haft något emot att äta lite lussekatter och dricka lite glögg en regnig dag som denna! :)



Jag fortsätter att spana efter nya intressanta saker att skriva om (och ointressanta med för den delen). Ha det så bra och fortsätt skriva till mig! (Det är bra att ni har kommit hem från er resa nu mormor och morfar så jag får lite respons! :)


Kommentarer
Postat av: Mamma Maria

Heja Lina, du är bäst!

Du är helt otrolig, det är ju knappt någon skillnad på de olika tecknena, jag skulle aldrig kunna lära mig det....

Japanska posten är otroligt effektiv, julklappspaketet poststämplades den 9/12 och levererades till vår ytterdörr idag, den 13:e. Posten klarar inte en sådan leverens så snabbt inom Sverige ens!

2010-12-13 @ 17:50:01
Postat av: Sofia Fridlund

Bravo Lina! Vilka fina resultat du fick på proven! Du kan känna dig mycket stolt. Apropå din hemlängtan, var det exakt det samma för mig när jag bodde i London. Den kom vid juletid, men så här efteråt är jag stolt och glad att jag var kvar och fick uppleva något nytt och spännade. Vet du vad jag fick av mamma & pappa när jag var där? De skickade en bit fruktkaka till mig (min favorit). Det var lite smuligt i paketet.....Kan man skicka julgodis till Japan?

Hampus har en fråga: Vilket nummer har den senaste One piece boken hos dig?

Många kramar från oss!

2010-12-13 @ 20:06:11
Postat av: Sebastian

U da bomb Lina! Bäst typ. Jag trodde man sa nandee. det säger dom i Naruto :)

2010-12-19 @ 18:42:50
Postat av: Sebastian

U da bomb Lina! Bäst typ. Jag trodde man sa nandee. det säger dom i Naruto :)

2010-12-19 @ 18:42:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0