Inget helginlägg!

Hej alla! :D

Denna helgen som gick var jag upptagen på förmiddagen så jag hann inte skriva lika mycket som jag ville, men gjorde ett litet utkast som jag lägger ut nu. I helgen hoppas jag att jag hinner uppdatera er om vad som händer nu och skriva ett inlägg om det japanska skriftspråket :)


Tänkte passa på att svara på några kommentarer och tillägga lite om kollektivtrafiken som jag kom på senare :)

Hål i golvet är inte rikigt så illa som det låter, det är ungefär som en liggande pissoar som man gör sina behov i. Utan att gå in på detaljer är det inte så fräscht att se någon som gjort nr. 2 och har varit dålig i magen... Spolljud är ju vikigt så att ingen hör vad man gör där inne, ungefär som vissa som sätter på vattenkranen hemma i Sverige. Jag har läst att de uppfann apparaten med spolljudet för att det gick åt så mycket vatten när alla (kvinnor) spolade på riktigt innan de satte sig för att dölja ljudet på offentliga toaletter och som miljövän tycker jag att det är ganska fiffigt!

På eftermiddagen efter jag hade skrivit inlägget om kollektivtrafiken pratade jag och okaasan om Women Only-vagnarna när vi åkte till Kobe-stationen och jag fick uppfattningen att det enligt henne var till för de som inte vågade säga till om någon tafsade men att det gjorde gjorde hon! Hon sade till mig att det var en av anledningarna till att hon inte ville att jag skulle börja i skolan i Osaka eftersom det i rusningstid är så mycket folk så passar vissa på att smygtafsa eftersom det inte är så tydligt när folk trängs... Hon berättade också att det var för att skydda lågstadiebarn som åker själva till skolan inte ska bli utsatta för pedofiler :S Hon sade till mig att jag direkt ska säga till om det är någon som tafsar, högt och tydligt! Dock kommer jag inte ihåg vilken fras det var... I veckan när jag åkte hem från skolan var det en lite obehaglig man på tåget, han såg allmänt skabbig ut och gick fram och tillbaka i vagnen på ett sätt som inte var helt normalt och när han satte sig jämte en tjej i skoluniform reste hon sig direkt och bytte plats och han satt kvar. Det tycker jag var väldigt bra gjort!

Vi hörs snart! :D

Kommentarer
Postat av: Sebastian

Jag som trodde att det var för att männen inte ville åka med kvinnorna :>

2010-11-22 @ 12:55:14
Postat av: anita dannstedt

Hej! Är nu tillbaka i Gbg efter vår Sydamerika-tripp o måste läsa senaste nytt från Japan.Apropo toaletter,så "måste" man lägga använt toa-papper i en speciell hink/spann vid sidan om toan där.Inte så frächt när man gjort nr.2

2010-12-12 @ 21:45:07
Postat av: Anita Dannstedt

Hej! Är nu tillbaka i Gbg efter vår Sydamerika-tripp o måste läsa senaste nytt från Japan.Apropo toaletter,så "måste" man lägga använt toa-papper i en speciell hink/spann vid sidan om toan där.Inte så frächt när man gjort nr.2 Kram mormor o morfar

2010-12-12 @ 21:47:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0