Lördag i Japan

Hej alla! Så kul med alla kommentarer! Det är jätteroligt att läsa! :D Tack så mycket!

Idag har jag, okaasan och Miyuki varit i stadsdelen Sannomiya och kollat på blomsterarrangemang och shoppat lite. Det var väldigt speciellt med blomsterarrangemangen, det var som en konstutställning och ganska annorlunda blommor, de stod i keramikvaser, trädgrenar, vatten och det var inte bara blommor utan även grenar och plastpinnar. De flesta blommor var nedtryckta i plattor med små nålar så att de stod precis som de skulle, och ett arrangemang stod på en svart platta som de hade hällt sand på så att det såg ut som en tavla! Det är svårt att beskriva men det var jättesnyggt!

I skolan har det stora samtalsämnet denna vecka varit vad man ska ha på sig på skolresan till Kyoto på fredag, det har visats mobilbilder på olika kläder och skor och alla planerar vad de ska hinna med att se. Jag hoppas jag kan visa lite bilder därifrån nästa vecka!

Nästa vecka har de "midterm exams" och som tur är slipper jag det, jag har istället fått i uppgift att svara på frågor som mina klasskompisar ställt om Sverige och mig som jag ska svara på på både engelska och japanska. De fick skriva tre frågor var och med tanke på att de är ca 35 elever i klassen har jag att göra hela veckan! Men det var roliga och bra frågor så det ska bli kul! :D

Förra veckan var jag, okaasan och Miyuki på Kobes zoo och kollade på djuren (jag lovar mamma, jag lät bli att klappa getterna som fanns där!). Det var väldigt mysigt, men jag gillar ju mer om djuren får gå fria...



Vädret är jätteskönt här, när jag tänker på hur jag lämnade ett nollgradigt Sverige för 20-gradigt Japan är jag mer än nöjd, haha! På morgonen när jag åker till skolan visar en stor display på ett av höghusen att det är runt 20 grader kl halv åtta på morgonen och när vi går upp för den långa vägen till skolan (jättebranta vägar, jag är glad att jag inte kör bil!) svettas man som bara den. Genom detta har jag lärt mig "atsui" (varmt), det hör jag överallt hela tiden, och "muzukashii" (svårt) vilket jag använder ofta... Speciellt när jag lyssnar på biologin och läraren pratar om genetik och delar ut papper som man ska fylla i, då är det skönt att mina klasskompisar hjälper till!

Vissa lärare är jättesnälla och pratar om Sverige (Nobel nämns ofta) och min ena engelskalärare har tillochmed gjort speciella papper till mig där kanjina står som hiragana! Det är jag jätteglad för! Andra ignorerar mig helt, men det gör inte så mycket.

Varje kväll läser jag ett litet stycke ur tidningen, skriver en tre meningar lång dagbok på japanska och numera gör Miyuki ett kanjitest till mig :) Det går framåt!

Ha det bra allihopa!

Kommentarer
Postat av: ann fälth

Hej Lina! Vad kul att du har det bra där borta. Roligt att läsa dina inlägg. Blomsterarrangemangen hade vart kul att vara med på. Du får snappa upp lite så du kan lära mig när du kommer hem. Här är hösten på gång, löven faller för fullt. Jag ser fram emot att läsa fler inlägg. Kram Ann

2010-10-18 @ 13:32:31
Postat av: anita Dannstedt

Hej Lina! Vad mycket roligt du får vara med om. Blomsterarrangemang är roligt att få se o lära sig. Tänk att ni har 20 gr.varmt.Avundas dig. I Gbg regnar o blåser det,så man tror att fönstren skall gå sönder. Melissa står i dörröppningen o vill inte gå ut. Jag förstår henne.

Kram Mormor o Morfar

2010-10-21 @ 21:30:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0