November i Japan

Sorry, förra helgen hann jag inte med att skriva ett inlägg för på lördagen var det konsert i Miyukis skola (blev väldigt imponerad när andraklassarna spelade både blockflöjt, dragspel och en liten kille spelade på en trumma som var större än han själv!) och jag, okaasan och obaasan var där och lyssnade. Efter lunchen följde jag med Miyuki, hennes kompis, obaasan och ojiisan till ett gamecenter i närheten och spenderade lite tid. Jag körde airhockey igen mot Miyuki och hennes kompis och vann med 20-17, höhö! Dock var de bättre än mig på alla andra spel :P Jag och Miyuki körde två game bowling, fast jag vet inte riktigt varför de andra inte var med, de bara satt och kollade på.

På söndagen var jag hos Misako-sensei och pluggade, och sen åkte jag och okaasan till Rokko Island och gick på fashion konstutsällning (det blev lite knepigt med översättningen...). Vi åkte med sådana förarlösa tåg som åker på en bana i luften, det var verkligen en upplevelse! Typ som att åka berochdalbana fast rakt fram. på utställningen var det olika kläder från olika tidsepoker, men jag gillade bäst första rummet med en massa modefoton från ca 1920 (?) till nutid. Väldigt vackra! Vid sådana tillfällen vill jag hellre bli fotograf än illustratör... De hade med ett foto av Richard Avedon som jag kände igen från Fotolektionerna i skolan, det var det med elefanterna (fast väldigt liten).

 

Det här är Misako-sensei's hund (eller, det är egentligen hennes sons hund) Pepe! Jättesöt!

När vi var klara där och hade shoppat lite (ett hårband) åkte vi tillbaka till Rokko och åt på en liten sushirestaurang. När jag fick bestämma vad vi skulle äta undrade jag om det fanns ägg-sushi (jättegtt!) och då sade den ena kocken "vänta lite" och knäckte lite ägg i en panna och gick till köket och kom tillbaka med en rykande äggomelett och gjorde varsin äggsushi till mig och okaasan! Det var hur gott som helst! Jag provade också "aburi salmon no temaki" vilket var ris och rå lax som han körde en blåslampa över så att det blev mittemellan rå och stekt i ett noriblad (sjögräs). Supergott! Jag känner att mina matbeskrivningar inte riktigt får det att vattnas i munnen, men jag lovar, det var jättegott!

På kvällen hann jag med att Skypea med min mamma, pappa Aron och Ella och lite senare Sebastian med! Webcam är en mycket bra uppfinning! Efteråt pratade jag med okaasan och frågade om hon pratat mycket med Miwako (hennes dotter som är utbytesstudent i Seattle) och hon sade att hon inte pratat alls med henne sen hon åkte! Miwako har varken dator eller mobil med sig så de har inte haft någon kontakt alls, förutom brev. Det kändes ganska strängt, det var organisationen i Japan som hade rekommenderat det...

Denna veckan har jag tagit en influensaspruta (är inte riktigt säker på vad för spruta det var, men tror att det är en liknande som pensionärer får på hösten, haha) och i skolan är det en kompis som har skrivit jättegulliga brev till mig och föreslagit att vi ska träffas efter skolan och hitta på något! Hon har skrivit både på japanska och engelska, men jag fattar nästan mer av det på japanska än det på engelska... :P Jag har också fått ett jättepaket från mamma som hon skickade från Kina med en massa julklappar! Blev väldigt glad över att få en ny ryggsäck (som alla tycker är kawaii), innan hade jag bara mammas Ge Blodryggsäck...

Denna helgen var jag hos Misako-sensei på lördagen och pluggade på förmiddagen, när jag kom hem åkte jag, Miyuki, obaasan och ojiisan till Mount Rokko (Rokkosan på japanska). Jag trodde att vi skulle bergsvandra som vi gjorde i Norge, men när Miyuki kom i sina högklackade boots förstod jag att det inte handlade om det... Vi åkte bil upp och stannade på en utsiktsplats där obaasan och Miyuki matade katterna som fanns där, sen körde vi vidare till en slags lantgård med djur och så hade de produktion av mjölk och ost. Vi åt mjukglass och först trodde jag att det var vanlig vanilj, men efter första tuggan var det något som inte stämde... Jag läste då på skylten och då var det glass med ostsmak! Det smakade ungefär som ostkaka och det var helt okej, även om jag föredrar vanilj.







Jag är glad att Leppe har det bättre än djuren på lantgården...



Det är väldigt vackert i bergen nu på hösten!



Utsikten syns inte så väldigt bra här, men det var fint!

När vi kom tillbaka åkte vi hem till obaasan och ojiisan där okaasan väntade och åt sukiyaki, det var väldigt gott! TV stod på i bakgrunden och visade sumobrottning, kanske inte världens bästa kombination... :P På söndagen åkte jag och Moeka till Osaka och shoppade! Det var väldigt trevligt, hon visade de största affärerna och vi var i flera varuhus och kollade. Vi var på ett gamecenter och tog Purikura, det går inte riktigt att fatta hur stort det är här. Det fanns säkert 20-30 maskiner och det var antingen kö eller någon som var där inne men till slut hittade vi en ledig. Det funkade ganska bra att prata, det är stor skillnad om jag är med flera eller bara en person för det var mycket lättare att prata än i skolan, fast det är fortfarande mycket att lära sig...



Jag kände mig väldigt hemma när jag fick syn på det här caféet i Osaka :) Dock var det precis när vi skulle åka tillbaka till Kobe så jag vet inte om de hade några speciella sötsaker :P

Här är en bild på min skoluniform, jag kör modifieringen med så lång kjol som mäljigt nu när det är kallt (kjolen är gjord för att sitta i midjan så att den slutar precis vid knäna och man känner sig som den äldsta tanten i världen) så med hjälp av en badge har man blixtlåset halvöppen så sitter den bra på höften. Vissa har sina gympashorts under och har blixtlåset mer öppet så att den slutar ännu längre ner, nästan till anklarna och andra har den i midjan upprullad flera varv så att den slutar på mitten av låret.



Vad vill ni se för bilder? Jag är tveksam till om jag får ta kort i skolan och vill inte lägga upp för mycket bilder på mina kompisar om inte jag är med på dem, allt det här med att lägga upp bilder som kan bli snodda och så...

Hoppas på att ni fortsätter att läsa!
Ha det så bra! :D

Kommentarer
Postat av: Jonny

Skulle vara kul med lite bilder på stan och omgivningen närmst där du bor :P

2010-11-23 @ 11:03:04
Postat av: Staffan

Hej,

Har några bilder på hästarna. Hur skickar jag dem enklast till dig?

//Staffan

2010-11-24 @ 13:15:01
Postat av: familjen i Lindome

vilket äventyr du är på Lina, vi är både imponerade och stolta över att du gör detta. Hoppas att du mår bra och att du kan njuta av ditt äventyr. Här hemma är det kallt och mycket snö.

gjfdlkgadfg TIndra hälsade visst.

var rädd om dig

Tobias och resten av familjen

2010-11-27 @ 17:14:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0