Skolregler och hur man äter fisk med pinnar

När jag först kom till Japan fick jag ett papper med information om skolan, och där stod även regler som gällde; inga piercingar, inga accessoarer, inget nagellack, inget smink och ingen färgning av håret. Dock är nog inte min skola så hård, för jag har sett elever med både armband och lösögonfransar och flera har örhängen fast med utsläppt hår så att inte lärarna ser. Det var en lärare som sade till en tjej att ta ut sitt örhänge när hon hade sitt hår uppsatt så det var väldigt synligt, men annars vet jag att flera har örhängen vilket syns ibland när de har håret bakom öronen. Jag fick fråga några frågor om skolan och vardagslivet och frågade om det var vanligt att ha ett jobb, men det är tydligen en skolregel att det inte är tillåtet att ha ett jobb efter skolan! Det blev jag förvånad över, eftersom det är så vanligt i Sverige. Jag pratade med en kille som sade att om lärarna får veta att en elev röker blir de avstängda från skolan och ville gärna komma till Sverige där eleverna får röka på rasterna...

En sak som jag blev väldigt imponerad över var när jag kom hem i onsdags och skulle äta kvällsmat (en silvrig fisksjärt låg på tallriken). Okaasan visade hur man skulle dela fisken och ta bort benen, vilket hon gjorde endast med ätpinnarna, med en hand! Jag hoppas att vi får benfri fisk i fortsättningen för det kommer jag nog inte att klara... Jag har börjat få lite kläm på hur man äter annat än sushi med pinnar, antingen delar man maten genom att sticka ner pinnarna och dra isär, eller tar en bit och äter lite i taget utan att lägga ner den. Jag har tillochmed klarat att äta potatis med pinnar (jag körde delningsmetoden) och tackade nej till erbjudandet att få en sked :)

Kommentarer
Postat av: Sofia Fridlund

Hej Lina!

Vilken spännande läsning du bjuder på! Du är sååå duktig med japanskan och snart sitter du där och rensar fisk med pinnar......

Ha det så jättebra! Många kramar från hela fam. Fridlund.

2010-10-26 @ 20:10:48
Postat av: Anita Dannstedt

Hej Lina! Har läst de senaste berättelserna. Imponerad av allt vad du hinner med! Skönt väder verkar du också ha. Många kramar från mormor o morfar(tittar på Häcken -MFF)

2010-10-27 @ 18:20:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0